Velkommen til Mellomtrinnet

6. og 7. klasse

Om Mellomtrinnet

Mellomtrinnet på Romerike Steinerskole representerer en viktig periode i elevenes utvikling. Her legges grunnlaget for videre læring og personlig vekst, og elevene står overfor nye faglige og sosiale utfordringer. I denne fasen av skolegangen fokuseres det på å styrke elevenes faglige kompetanse samtidig som deres kreativitet, sosiale ferdigheter og selvstendighet dyrkes.

Vårt mål for mellomtrinnet er å skape en trygg og stimulerende læringsmiljø hvor elevene oppmuntres til å utforske, tenke kritisk og samarbeide. Gjennom varierte undervisningsmetoder, praktiske prosjekter og kreative aktiviteter tilrettelegger vi for en helhetlig tilnærming til læring som tar hensyn til hver enkel elevs behov og interesser.

På mellomtrinnet legges det spesiell vekt på å bygge gode grunnleggende kunnskaper innenfor ulike fagområder samtidig som elevene oppmuntres til å reflektere over sammenhenger og utfordringer i en stadig mer kompleks verden. Vi vektlegger også betydningen av å utvikle elevenes sosiale kompetanse, empati og respekt for fellesskapet.

Ved å legge til rette for en balanse mellom faglige utfordringer, kreativ utfoldelse og sosial læring, ønsker vi å ruste elevene på Romerike Steinerskole til å møte fremtiden med trygghet, nysgjerrighet og engasjement.

Dybdelæring

På Romerike Steinerskole vektlegger vi dybdelæring som en sentral del av vår pedagogiske tilnærming. Gjennom en holistisk tilnærming til læring legger vi til rette for at elevene skal kunne utforske fagstoffet grundig og utvikle dyp forståelse.

Våre erfarne pedagoger legger til rette for variation, refleksjon og kritisk tenkning i undervisningen for å stimulere elevenes nysgjerrighet og skape et engasjerende læringsmiljø. Vi oppfordrer elevene til å stille spørsmål, utforske ulike perspektiver og trekke egne konklusjoner basert på en helhetlig forståelse av fagstoffet.

Ved å fokusere på dybdelæring ønsker vi å ruste elevene med ikke bare kunnskap, men også med evnen til å anvende sin kunnskap på en meningsfull og reflektert måte. Dette legger grunnlaget for livslang læring og en dypere forståelse av verden rundt oss.

På Romerike Steinerskole legger vi derfor stor vekt på å skape et læringsmiljø som fremmer dybdelæring og personlig vekst hos elevene, slik at de er rustet til å møte fremtidens utfordringer med tillit og innsikt.

Skolen som sosial arena

Skolen er en viktig sosial arena der elever får muligheten til å danne relasjoner, utvikle vennskap og lære sosiale ferdigheter. Gjennom felles aktiviteter, prosjekter og samarbeid oppmuntres elevene til å kommunisere, samarbeide og løse konflikter på en konstruktiv måte. Skolens sosiale arena legger til rette for inkludering, respekt og forståelse for ulikheter blant elevene. Det er her de lærer å samarbeide, lytte til andres perspektiver og bygge et fellesskap basert på tillit og støtte.

Ved å skape et trygt og støttende miljø på skolen, oppmuntres elevene til å være seg selv, utforske sin identitet og utvikle empati for andre. Skolens verdigrunnlag og holdninger spiller en viktig rolle i å forme elevenes opplevelse av skolen som en positiv sosial arena. Gjennom å fremme respekt, toleranse og åpen kommunikasjon legger skolen grunnlaget for et inkluderende miljø der alle elever kan trives og oppleve tilhørighet.

Sammenfattende kan man si at skolen som en sosial arena ikke bare handler om faglig læring, men også om å utvikle elevenes sosiale kompetanse, mellommenneskelige ferdigheter og evne til å samarbeide. Det er her vennskap dannes, verdier formes og livslange relasjoner bygges – noe som bidrar til å skape et sterkt fellesskap og en positiv skolekultur.

På bilde over ser du at elevene jobber med kart i hovedfag. Med et fokus på helhetlig læring legger vi til rette for en meningsfull skolehverdag hvor elevene kan vokse og utfolde sitt potensiale.

Gjennom håndarbeidstimene får elevene på mellomtrinnet muligheten til å skape noe med sine egne hender, og oppleve gleden ved å se sitt eget arbeid ta form. Dette bidrar til å styrke deres selvtillit og skaper en følelse av mestring.

På mellomtrinnet utforsker elevene ulike former, proporsjoner og mønstre gjennom tegning og konstruksjon. De lærer å bruke ulike teknikker og materialer for å skape harmoniske og balanserte komposisjoner. Gjennom formtegning får elevene også utfordret sitt romlige og geometriske tankegang, samtidig som de utvikler en dypere forståelse for estetikk og design.

Elevene på mellomtrinnet lærer ikke bare teknikker og farger, men også å uttrykke seg selv gjennom kunsten de skaper. Prosessen med å male oppfordrer til observasjon, tålmodighet og konsentrasjon, samtidig som den gir rom for frihet og selvutfoldelse.

Fint å vite om fådelt klasse

På mellomtrinnet har vi 6. og 7. som fådelte klasse. Dette betyr at elevene i disse klassene arbeider sammen på tvers av alder og trinn, noe som skaper et unikt læringsmiljø. I fådelte klasser blir elevene oppmuntret til å støtte og lære av hverandre, og det legges til rette for differensiert undervisning som tar hensyn til den enkelte elevs behov og nivå. Denne pedagogiske tilnærmingen bidrar til å utvikle samarbeidsevner, empati og respekt for hverandre, samtidig som den fremmer faglig og personlig vekst hos elevene. Ved å ha fådelte klasser legger vi til rette for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der alle elever får muligheten til å skinne og utvikle seg på sin egen unike måte.