Pedagogikk
“Vått i vått"
Mennesker lærer både med hodet, hjertet og hånden. Gjennom kunstfag fordyper elevene seg i fortellerstoffet. I matematikken males geometriske former, i norsken bokstavene. Samtidig øves motoriske ferdigheter. I de små klassene maler elevene “vått i vått”, med vannmaling på våte ark. Fargene blander seg og flyter i hverandre, og fantasien får spillerom. senere introduseres nye teknikker, og materialer. Ofte veiledes oppgavene av læreren; andre ganger gis elevene større frihet. Slik øves deres forestillingsevne og kreativitet i trygge rammer.
Sang og Musikk
I tenårene skjer det nor. Barn som tidligere sang for full hals blir stille. Musikken blir samtidig en måte å uttrykke følelser og individualiteten. Mange får en favorittsjanger eller artist dom de dyrker. Andre plukker opp et instrument.
Da får elevene fordype seg i dette i musikktimene. Men vi holder på sangen og ungdommene deltar på fredagssangen for hele skolen. Gjennom å synge sammen blir elevene trygge sammen, og tar del i fellesskapet sangen gir.
Hovedfag
Mennesker lærer både med hodet, hjertet og hånden. Gjennom kunstfag fordyper elevene seg i fortellerstoffet. I matematikken males geometriske former, i norsken bokstavene. Samtidig øves motoriske ferdigheter. I de små klassene maler elevene “vått i vått”, med vannmaling på våte ark. Fargene blander seg og flyter i hverandre, og fantasien får spillerom. senere introduseres nye teknikker, og materialer. Ofte veiledes oppgavene av læreren; andre ganger gis elevene større frihet. Slik øves deres forestillingsevne og kreativitet i trygge rammer.
Eurytmi
Eurytmi er en bevegelseskounst som synlig gjør både tale og sang. Rudolf Steiner valgte ordet eurytmi som på gresk betyr “skjønn” eller “harmonisk rytme”.
faget eurytmi undervises i alle klassetrinn og har som formål å utvikle blandt annet elevenes romorientering, konsentrasjon, koordinasjon og sosiale evner.
Analog og digital skole
Digitale ferdigheter er viktig! Likevel ønsker vi at elevene skal erfare de første skoleårene uten skjermens fengslende metaforer. Senere introduseres gradvis digitale arbeidsmåter, men med en praktisk tilnærming. Vi titter inn i teknologiens “svarte boks”, og skrur maskinen fra hverandre. Så prøver vi koding, bygge ting, og lærer å tenke algoritmisk. Elevene gis digitale ferdigheter gjennom å lære kildekritikk og dømmekraft på nett. Slik blir elevene skapere og ikke brukere, og teknologien utdyper undervisningen i stede for å styre den.