Velkommen til Ungdomstrinnet

8. og 9. klasse-10.klasse

Vekst, Utforskning og Oppdagelse

Om Ungdomstrinnet

På Romerike Steinerskole er ungdomsskolen et viktig stadium i våre elevers dannelsesreise. Dette nivået henvender seg til elever i klasse 8 til 10, og gir dem en helhetlig pedagogisk opplevelse som fokuserer på akademiske, kunstneriske og praktiske ferdigheter.

Læreplan

Læreplanen vår på ungdomsskolen er utformet for å møte utviklingsbehovene til elever i denne alderen. Det inkluderer et bredt spekter av fag som matematikk, naturfag, språk, samfunnsfag og kunst. I tillegg er det stor vekt på praktiske fag som trearbeid, håndarbeid og hagearbeid, som tar sikte på å utvikle elevenes motoriske ferdigheter og kreativitet.

Tilnærming til utdanning

Vi følger Steinerskolens Læreplan, som legger vekt på en balansert utvikling av kropp, sinn og ånd. Våre dedikerte lærere streber etter å skape et støttende læringsmiljø der elevene kan trives faglig og personlig. Gjennom erfaringsbasert læring, kreativitet og kritisk tenkning, oppmuntres studentene til å utforske ulike fag og oppdage deres talenter og interesser.

lekseredusert skole

Ettersom vi er en skole som har elever fra mange ulike kommuner, er det viktig for oss at elevene blir fritatt fra en en del lekser. Lekseplanen er derfor tilrettelagt for å ha fritidsaktiviteter eller finne på ting med medelever etter skolen.

Akademisk støtte

Vi gir individuell støtte til elever som kan trenge ekstra hjelp i enkelte fag. Lærerne våre er forpliktet til å hjelpe hver elev med å nå sitt fulle potensiale og er tilgjengelige for ytterligere assistanse utenom ordinær timetid.

Overgang til videregående skole

Etter hvert som elevene går gjennom ungdomsskolen, forbereder vi dem på en smidig overgang til ungdomsskolen. Vi veileder studenter i å velge sine akademiske veier og tilbyr støtte til å ta informerte beslutninger om deres fremtidige utdanning og karrieremål.

Vurderinger

I steinerskolene har vi ikke karakterer, men vurderinger som blir gitt i form av ett årsbrev. Årsbrevet blir gitt til elevene på slutten av året, og her skal det være mulig å se hva man har gjort bra og hva man trenger å øve litt mer på. For å søke seg inn på videregående skole med vurderinger fra en Steinerskole, må eleven følge de samme søknadsprosedyrene som andre elever. Først må man fullføre ungdomsskolen og deretter søke videregående opplæring gjennom den nasjonale søknadsprosessen som administreres av inntakskontoret for fylket man bor i. Vurderingene blir gjort om til karakterer slik at elevene kan søke på like linje som elever fra den offentlige skolen. Det er også utviklingssamtaler og tett oppfølging på vår ungdomsskole, med en halvårsvurdering i 10. klasse, slik at elevene skal være trygge på hvor de ligger faglig.

På Romerike Steinerskole er ungdomsskolen en tid for vekst, utforskning og oppdagelse for elevene våre. Vi er dedikerte til å gi en nærende og berikende pedagogisk opplevelse som legger et sterkt grunnlag for deres fremtidige bestrebelser.

Hovedfag på ungdomsskolen omfatter en variert og helhetlig tilnærming til læring. Vi legger vekt på et bredt fagutvalg som blant annet inkluderer teoretiskefag, naturfag, humanistiske fag og praktiske kunstfag. Gjennom en balanse av teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter får elevene muligheten til å utvikle seg på ulike områder og utforske sine interesser.

På Romerike Steinerskole legger vi stor vekt på å skape et læringsmiljø som fremmer dybdelæring og personlig vekst hos elevene, slik at de er rustet til å møte fremtidens utfordringer med tillit og innsikt.

Ved å fokusere på dybdelæring ønsker vi at elevene skal anvende sin kunnskap på en meningsfull og reflektert måte.

Våre erfarne pedagoger legger til rette for variation, refleksjon og kritisk tenkning i undervisningen for å stimulere elevenes nysgjerrighet og skape et engasjerende læringsmiljø. Vi oppfordrer elevene til å stille spørsmål, utforske ulike perspektiver og trekke egne konklusjoner basert på en helhetlig forståelse av fagstoffet.

Skolen som en sosial arena handler ikke bare om faglig læring, men også om å utvikle elevenes sosiale kompetanse, mellommenneskelige ferdigheter og evne til å samarbeide. Det er her vennskap dannes, verdier formes og livslange relasjoner bygges – noe som bidrar til å skape et sterkt fellesskap og en positiv skolekultur.

Fint å vite om fådelte klasser

På Romerike Steinerskole har vi noen fådelte klasser, og på ungdomsskolen er det 8. og 9. klasse som er sammen, men 10.klasse er for seg selv. Dette betyr at elevene i disse klassene arbeider sammen på tvers av alder og trinn, noe som skaper et unikt læringsmiljø. I fådelte klasser blir elevene oppmuntret til å støtte og lære av hverandre, og det legges til rette for differensiert undervisning som tar hensyn til den enkelte elevs behov og nivå. Denne pedagogiske tilnærmingen bidrar til å utvikle samarbeidsevner, empati og respekt for hverandre, samtidig som den fremmer faglig og personlig vekst hos elevene. Ved å ha fådelte klasser legger vi til rette for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der alle elever får muligheten til å skinne og utvikle seg på sin egen unike måte.